שלשול כסממן של בעיות רפואיות

שלשול כסממן של בעיות רפואיותשלשול הוא מצב רפואי לא נעים, שההתייחסות אליו כיום היא בתור תסמין. כאשר השלשול מופיע הוא עלול להעיד על הרבה מאד דברים שאינם תקינים המתרחשים מתחת לפני השטח.

בחלק מהמקרים השלשול הוא נקודתי וצפוי לחלוף כעבור מספר ימים, אפילו ללא טיפול, בעוד שבאחרים חייבים לפנות לאבחון ולטיפול בבעיה בהקדם האפשרי. אז מתי השלשול הוא סממן של בעיות רפואיות? ואיך יודעים מתי לגשת לרופא?

נקודת המוצא: הרבה מאד דברים עלולים לגרום לשלשול

כפי שרבים מאיתנו חוו על בשרם, שלשול עלול להיגרם עקב הרבה מאד דברים. כאשר השלשול הוא נקודתי (שלשול חריף/אקוטי) הוא עשוי שלא לכלול תסמינים גופניים נוספים ולחלוף מעצמו ללא טיפול. בדרך כלל הסיבה לשלשול שכזה תהיה זיהום או חיידקים. מן העבר השני של המשוואה בהחלט יכול להיות מצב בו השלשול יהיה מלווה עם תסמינים אחרים, כלליים או כאלה הקשורים ישירות לפעילות מערכת העיכול.

כאשר סובלים משלשול חשוב מאד לשים לב האם ישנם תסמינים נוספים, מכיוון שבכוחם של התסמינים לסייע לאבחון הרפואי. שלשול הוא סימפטום די כללי, שעלול להצביע על מחלות מגוונות, בעיות תפקודתיות וכשלים גופניים שונים. יחד עם זאת הצירוף שלו עם תסמינים אחרים יכול להעלים הרבה סימני שאלה ולהקל על הגורם הרפואי באבחון הבעיה ממנה האדם סובל.

כך לדוגמא עשוי השלשול להצביע על כך שהאדם סובל ממחלות מעי דלקתיות, לרבות קרוהן או קוליטיס, ממחלות וריאליות או ממחלות פנימיות שעלולות להיות כרוניות: פעילות יתר של המעי או סרטן לדוגמא. ייתכן שהשלשול יעיד על כך שפעילות בלוטת התריס בגוף אינה תקינה, על אלרגיות שהאדם סובל מהן (בעיקר למזון) ועוד.

המצבים בהם חשוב לפנות לרופא

במידה רבה שלשול הוא אחת הדרכים של הגוף להגן על עצמו, ולכן בחלק גדול מהמקרים הוא יחלוף בלי שנצטרך לעשות דבר. הבעיה היא שיש גם הרבה מאד תרחישים מנוגדים, בהם תסמינים שונים הקשורים לשלשול ולמצב הגופני אמורים להביא לפנייה לרופא. זה מתחיל עם שלשול הנמשך לסירוגין פרק זמן ארוך יחסית. רצוי מאד לראות רופא בהקדם האפשרי אם השלשול נמשך לסירוגין שבוע ימים ומעלה (או אפילו יומיים-שלושה על פי הגישות המחמירות יותר), כאשר שלשול הנמשך חודש ימים ויותר יוגדר לרוב כבר כשלשול כרוני.

שלשול עלול להיות בתסמינים גופניים, ששילובם יחדיו מצביע על בעיה שעלולה להיות חמורה – ולכן מצריכה אבחון וטיפול על ידי אנשי מקצוע. כך לדוגמא שלשול המופיע עם כאבים עזים באזור הבטן התחתונה ו/או בפי הטבעת. השילוב של שלשול וחום הוא בעייתי לא פחות, כאשר במקרה של שלשול לצד חום הגבוה מ-39 מעלות רצוי לגשת לרופא בהקדם האפשרי. מקרה אחר שמצריך התייחסות רפואית קשור לגוון ולצורה של השלשול, כאשר המצבים הבעייתיים יותר הם שלשולים דמיים או שלשולים שהגוון שלהם כהה, אפילו שחור.

אחת הסכנות הגדולות ביותר של שלשולים היא התייבשות, וזאת על רקע העובדה שבכל שלשול יוצאים מהגוף כמויות גדולות של מים. אם משלשלים ושמים לב לתסמינים שעלולים להעיד על התייבשות, חשוב לא רק לשתות הרבה מים אלא גם לגשת לרופא.

כך למשל שלשול המלווה בתחושה קיצונית של צמא או בתחושת יובש בעור ובפה, שתן בכמות מועטה, שתן בגוון כהה מאד, הרגשת סחרור וכן הלאה. עיקר הסכנה כאן תהיה עבור אוכלוסיות רגישות מהבחינה הזו, דוגמת נשים בהריון או תינוקות. עבור האוכלוסיות האלה מומלץ מאד לגשת לרופא בכל מקרה של שלשול. אוכלוסיות אחרות שרצוי שיחשבו בחיוב על הגעה לרופא במקרים של שלשולים הם אנשים מבוגרים או אנשים הסובלים ממחלות כרוניות דוגמת מחלות לב, מחלות כליות או סוכרת.

אתר זה הוקם במטרה להעניק לגולשים ידע ותוכן איכותי בכל הנוגע לשלשול.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן