שלשולים אחרי ניתוח כיס מרה

שלשולים אחרי ניתוח כיס מרהניתוח כיס מרה הוא אחד הניתוחים הפחות נעימים שאפשר לחשוב עליהם, כשהחדשות הטובות הן שהוא עלול להתבקש עקב לא מעט סיבות. תופעות דוגמת אבנים במרה מופיעות אצל רבים מהאוכלוסייה (כ-10-20%), כאשר אצל רוב האנשים לא יתפתחו סיבוכים שמצריכים טיפול.

אצל אחרים הופעת האבנים עלולה להביא לתסמינים חמורים דוגמת כאבי בטן, חום, דלקות, הקאות, חסימת הכבד והתפתחות מחלות נלוות (לדוגמא צהבת). במקרים אלה צריך לבצע לא פעם ניתוח כיס מרה.

בצד החיובי, עם הטכנולוגיה של היום מדובר בניתוח שאחוזי ההצלחה שלו גבוהים מאד, כך שבסוף הדרך צפויים להיפטר מהאבנים. בצד השלילי, לניתוח יש תופעות לוואי שהן הכל חוץ מנעימות, כולל שלשולים בהם נעסוק במאמר הנוכחי.

תופעה טבעית, או שיש מה להיחלץ?

שלשולים תופסים מקום של כבוד ברשימת התסמינים האפשריים לאחר ניתוח כיס מרה. בהתחשב בהשפעה המשמעותית של הניתוח על פעילות מערכת העיכול, לא קשה להבין מדוע. על פי ההערכות אחד מבין כחמישה אנשים שעבר ניתוח לכריתת כיס המרה יסבול משלשולים. בדרך כלל מדובר בתופעת לוואי "טבעית", שלא מעידה שדבר מה אינו כשורה. שימו לב שהשלשולים עלולים להיגרם גם כתוצאה מהתרופות הניתנות במהלך ההתאוששות מהניתוח, ששלשול הוא אחד מתסמיני הלוואי העיקריים שלו.

כדי לדעת האם מדובר בבעיה שמחייבת טיפול מיידי, נהוג להתבונן בתדירות ההתקפים וגם בתסמינים אחרים הנלווים או לא נלווים להם. כמובן שפרק הזמן בו מופיעים השלשולים משמעותי גם כן. יש מקרים בהם השלשולים יופיעו רק מספר ימים אחרי הניתוח ויחלפו מעצמם, ולעומת זאת מקרים בהם מדובר בבעיה ממושכת שמצריכה לכן פתרון. יש אנשים אשר בפרק זמן של מספר חודשים אחרי הניתוח סובלים משלשולים, אפילו מדי יום, מה שכמובן הופך את התמונה עבורם למורכבת יותר.

מעבר לחוסר הנוחות של השלשולים ולבעיות היגיינות מובנות מאליהן, שלשולים בתדירות גבוהה כל כך מגדילים את הסיכויים להתייבשות. מי שסובל משלשולים חייב לכן להקפיד יותר מכל אדם אחר על שתיית מים בכמות גדולה מדי יום, בעיקר בימים בהם מופיעים השלשולים.

כך מקלים על חוסר הנוחות

כמו במקרים אחרים, גם בכל הנוגע לשלשולים המופיעים לאחר ניתוח בכיס המרה צריך לשאול מה אפשר לעשות כדי לצמצם את חומרת ותדירות השלשולים. יש תרופות אנטי משלשלות שניתן ברמה הכללית לקחת כדי להתמודד עם הבעיה, אך במקרה של התאוששות מניתוח בסדר גודל שכזה חייבים לראות אילו טיפולים בדיוק יתאים הרופא – ייתכן שבמצב הנוכחי של הגוף חלק מהתרופות והטיפולים שהיו יכולים להתאים הופכים להרבה פחות רלוונטיים.

התפריט התזונתי שאנחנו מתבססים עליו משפיע בצורה ניכרת על הסבירות שנסבול משלשולים, וזה קורה אצל כל אדם. התפריט חייב להיות מוקפד פי כמה אצל אנשים שעברו ניתוח בכיס המרה, מכיוון שהקיבה שלהם נוטה להיות רגישה אפילו יותר למזונות "בעייתיים".

כך למשל אנשים רבים שעברו ניתוח מהסוג הזה מגלים כי אכילה של מזון שומני יוצרת אצלם את מירב הבעיה, ולכן יש שימליצו שהם יימנעו ככל שניתן ממאכלים אלה. המלצה מועילה בהקשר הזה יכולה להיות להתבסס על ההמלצות והתפריט התזונתי של רופאים או מומחים אחרים לתחום, שיודעים כיצד הגוף יכול להגיב לכל סוג של מזון בתקופה שאחרי הניתוח.

ההמלצה שלנו היא לא לקחת סיכונים בתחום הזה. על כל מקרה בו תדירות השלשולים היא גבוהה, וכן שלשולים בדרגת חומרה גבוהה, חשוב לגשת לרופא ולראות מה הוא ממליץ לעשות כדי לשפר את המצב. ברפואה, כמו ברפואה, אתם לא יכולים לקחת דברים כמובנים מאליהם.

אתר זה הוקם במטרה להעניק לגולשים ידע ותוכן איכותי בכל הנוגע לשלשול.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן