דלקת ריאות ושלשולים

דלקת ריאות ושלשוליםאין אדם שחסין לחלוטין בפני דלקת ריאות. מחלה זיהומית זו של הריאות עלולה להופיע בכל שלב ולהיגרם עקב גורמים שונים, והיא כוללת מספר תסמינים.

ההשפעות העיקריות של דלקת הריאות הן  קשיים בנשימה, כאבים בחזה, שיעולים וחום. ללא טיפול התסמינים עלולים להפוך להיות לחמורים יותר, כשבמקרים הקיצוניים יש צורך להתאשפז בבית החולים.

שאלה שצריכה להישאל היא האם יש קשר בין דלקת ריאות לבין שלשולים, והרי יש אנשים שיכולים להישבע שהם סבלו משתי הבעיות האלה במקביל. המאמר הנוכחי יספק לכם את התשובות לשאלות.

תסמין קיים, אבל לא נפוץ

כאמור, ההשפעה העיקרית של דלקת ריאות היא על מערכת הנשימה. התסמינים הנפוצים המזוהים עם הדלקת יהיו קשורים אליה. יחד עם זאת כן יכול להיות מצב בו הדלקת תביא לתסמינים אחרים בגוף, כאשר על פי ההערכות כ-20% מבין החולים בדלקת ריאות יפתחו אותם.

רשימת התסמינים במקרה הזה כוללת בחילות, הקאות, כאבים באזורים שונים בגוף (ראש, שרירים, מפרקים), ירידה בתיאבון, עייפות וכמובן שגם שלשולים. חלק מהתסמינים האחרים של המחלה אופייניים לאוכלוסיית יעד ספציפי, למשל בלבול אצל מבוגרים או צהבת בעור וקושי בהאכלה אצל תינוקות.

מן העבר השני של המשוואה, לא ידוע לנו על מצב בו השלשולים הם אלה שגרמו לדלקת הריאות. נראה שהקשר בין הבעיות האלה אינו פועל במובן הזה. לא בטוח שזה יעודד אנשים שסובלים משלשולים חמורים או מתדירות גבוהה של שלשולים.

שאלת הגורם

הן לשלשולים והן לדלקת ריאות עלולים להיות אינספור גורמים. במקרה של דלקת ריאות יש כ-100 פתוגנים, לרבות חיידקים ממינים שונים, וירוסים, מחלות ריאה, חסימה של דרכי האוויר,מחלות אימוניות של מערכת החיסון ועוד. כאן הקשר בין דלקת ריאות לבין שלשולים הופך למורכב יותר, כי ברמה הכללית נראה שיכול בהחלט להיות מצב בו אותם חיידקים וגורמי סיכון יביאו לשתי הבעיות. בעיקר מדובר כאן על חיידקים התוקפים את מערכת העיכול של הגוף תוך שהם משבשים את הפעילות שלה לחלוטין, כשגורם סיכון אחר הוא מחלות המופיעות במערכת העיכול או בריאות.

אורח החיים של האדם משחק אף הוא תפקיד, כשאורח חיים "בעייתי" עלול להגדיל את הסיכונים והסיכויים לכל אחד מהמצבים. שתייה מוגברת של אלכוהול לדוגמא נחשבת ללא מומלצת עבור הגוף שלנו עקב לא מעט סיבות. במקרה שלנו אפשר לראות שבכוחו השלילי של האלכוהול להביא הן לשלשולים נקודתיים והן להתפתחות דלקת ריאות כתוצאה מחיידקי מעיים.

הפתרונות לבעיה

התסמינים הספציפיים שמופיעים אצל אדם מסוים, יחד עם הגורמים שייתכן שמביאי להם, צריכים להשפיע על האופן בו הוא מטופל. הגישה הכללית שלנו היא שאין לקחת סיכונים, כשתחת זאת רצוי לגשת לרופא על כל מקרה בו מרגישים שדבר מה אינו בסדר. אם יש אצל אדם מסוים את השילוב הלא רצוי בין דלקת ריאות לבין שלשולים, יכול להיות מאד שזה מעיד שמתחת לפני השטח יש דבר מה בגוף שמצריך טיפול. אחרת התסמינים עלולים להתרבות או להפוך להיות חמורים יותר.

בהתאם לבחינת הקשר בין דלקת ריאות לשלשולים שעשינו מעלה, לא מפתיע העובדה שהטיפול מתמקד בדרך כלל בהתגברות על הדלקת הלא פשוטה הזו. במקרים רבים הטיפול יתבסס על תרופות אנטיביוטיות שבכוחן להשמיד את החיידקים וגם למנוע את הסיבוכים השונים של דלקת הריאות.

את הטיפול מעניקים גם בהתאם לגילו של האדם הסובל מהדלקת, על פי התפתחות הבעיה ובהתאמה לדרגת החומרה של התסמינים. יש מדדים על פיהם מוחלט לאשפז את האדם בבית החולים, כשחשש אחר הוא מסכנות של הגוף כתוצאה מהמצב – לדוגמא התייבשות שמחייבת לעיתים עירוי נוזלים.

אתר זה הוקם במטרה להעניק לגולשים ידע ותוכן איכותי בכל הנוגע לשלשול.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן