שלשולים בזמן מחזור

שלשולים בזמן מחזורהמחזור החודשי מופיע אצל נשים "כמו שעון", ומאופיין בדרך כלל באי נוחות גדולה, בעצבנות ובכאבי בטן. יש נשים שאצלן התמונה הופכת למורכבת אפילו יותר, בגלל שאחד מסתמיני המחזור הוא שלשולים – כן, אותה בעיה שגם כך סובלים ממנה רבים באוכלוסיה.

לא כל הנשים יודעות מה בדיוק מביא אצלן לשלשולים במהלך המחזור, ולא מה ביכולתן לעשות כדי לשפר את המצב. אנחנו ננסה לספק לכם את התשובות לשאלות האלה במאמר הנוכחי.

מדוע מחזור גורם לשלשולים?

כפי שכמעט כל אישה חווה על בשרה – או יותר נכון בבטן שלה – המחזור משפיע על מערכת העיכול שלה ומשבש אותו למשך מספר שעות או ימים. השלשולים הם נפוצים יחסית בקרב נשים ומופיעים בדרך כלל לצד כאבי הבטן. הם נובעים מהשינויים הגופניים שעובר גוף האישה במהלך ימים אלה, ובעיקר ההתכווצות של הרחם, כשלצד זה הגורמים הספציפיים האחרים אינם ידועים תמיד לחלוטין. ההנחה היא שהשלשולים נובעים בחלקם מכיוון שהפרוסטגלנדינים מביאים לשינוי במאזן הנוזלים והמלחים במעיים, תוך שהם מביאים להגברת קצב התכווצות שרירי המעיים.

הדעה הרווחת בקרב גורמים רפואיים רבים כיום היא ששלשולים במהלך המחזור קשורים לחומרים הכימיים שבמהלך המחזור מופרשים בגוף ושמביאים לאותו כיוון של הרחם (חומרים אלה נקראים פרוסטגלנדינים). ככל שרמות הפרוסטגלנדינים בגוף גבוהות יותר כך כאבי המחזור הופכים להיות עזים יותר, וכך גדלים ככל הנראה הסיכויים שהאישה תסבול גם משלשולים.

לא אצל כולן

זה לא מובן מאליו שאישה תסבול משלשולים במהלך המחזור שלה, אם כי מדובר כאמור בבעיה שכיחה יחסית. בדרך כלל היא תופיע לסרוגין בשלושת הימים הראשונים של המחזור, כלומר בפרק זמן משמעותי ביחס אליו.

מן העבר השני של המשוואה יש נשים אשר אצלן התופעה שמתרחשת היא הפוכה, מה שבא לידי ביטוי למצב המנוגד לשלשולים – עצירות. כך או כך נראה שיש סבירות לא קטנה שהאישה תחווה שינויים בהרגלי היציאות.

האם יש משהו שאפשר לעשות?

למעט גיל הבלות ותקופות ספציפיות בחיים (בעיקר הריון), כל אישה צפויה לסבול מהתסמינים הלא נעימים של המחזור החודשי. עם המחזור לא ניתן לעשות הרבה, אבל במקרה של נשים הסובלות משלשולים החדשות הטובות הן שיש כמה דברים שביכולתן לעשות.

חלק מהם הן בבחינת הקדמה של תרופה למכה, עם נטילה של כדורים נגד שלשולים עם תחילת המחזור (או אפילו לפני המועד המשוער שלו). יש שימליצו על נטילת הכדורים האלה בעיקר לנשים שבתקופת המחזור צפויות להיות מחוץ לבית שלהן, למשל במקום העבודה או הלימודים. כי אם יש משהו מתסכל או מביך יותר מלשלשל בבית, יהיה זה לשלשל במקום ציבורי.

האישה צריכה להכיר את הגוף שלה, ולדעת גם מהי תדירות השלשולים בעת מחזור (ברור יחד עם זאת שאין כבר תדירות קבועה, אלא שינוי בכל מחזור ומחזור). אם מדובר בשלשולים מעטים עד בודדים, ניתן לנסות "להתעלם" מהבעיה. במקרה של שלשולים חוזרים, שמקשים על איכות החיים, כן חשוב לטפל בהם בהקדם. אחת הסיבות היא ששלשולים מגדילים את הסיכויים להתייבשות, שהיא כידוע בעיה לא פשוטה. חשוב שכל אישה, ועל אחת כמה וכמה אישה הסובלת משלשולים, תשתה מים בכמות מספקת במטרה להקטין את הסיכויים שתסבול מהתייבשות, על כל הסיכונים שלה.

בחלק מהמקרים נטילה של תרופות אנטי דלקתיות, דוגמת נורופן או אדוויל, תביא לשיפור תסמיני המחזור, כולל השלשולים. במקרים אחרים ניתן להשתמש בגלולות למניעת הריון. במקרה של שלשולים הולכים וחוזרים, כמו גם כאבים משמעותיים או הופעת דם בצואה, חשוב לגשת לרופא בהקדם האפשרי.

אתר זה הוקם במטרה להעניק לגולשים ידע ותוכן איכותי בכל הנוגע לשלשול.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן