מה לאכול בזמן שלשול? טיפול תזונתי לשלשולים

מה לאכול ולמנוע התייבשותבהרבה מקרים אנחנו בוחנים את הקשר בין התזונה לבין שלשולים במונחים של סיבה ותוצאה. כך למשל אנחנו ידועים כי מזון מקולקל או צריכה מוגברת של מזון שאינו בריא עולים להגדיל את הסבירות שנסבול משלשולים.

אלא שיש סוג אחר של קשר אותו כדאי מאד שתכירו: מאכלים שניתן לאכול לאחר שכבר סובלים משלשולים במטרה להקל על התסמינים ולמנוע את הסיבוכים המאפיינים שלשולים, בעיקר התייבשות.

כמה מאכלים מומלצים

התפריט התזונתי במהלך שלשול חייב להיות מוקפד, ובדרך כלל הדרגתי: נתחיל ממים וממאכלים נוזליים (כפי שנרחיב בהמשך) ונעבור בהדרגה למאכלים מוצקים יותר, אבל ממש לא כל סוג של מאכל מוצק. אורז לדוגמא מומלץ מאד עבור הסובלים משלשולים, בעיקר כאשר הוא מבושל ואינו מתובל יתר על המידה. היתרון הוא שהאורז מסייע להרגעת הרעב ומביא לתחושת שובע, תוך שהוא נחשב ל"קליל" מבחינת מערכת העיכול. התפריט יכול בהחלט לכלול מאכלים אחרים שהם "ידידותיים" מבחינת מערכת העיכול, דוגמת טוסטים, ביצים ועוף.

למרות שרבים ימליצו להימנע כמה שפחות מאכילה של פירות במהלך שלשולים, נראה כי בננות דווקא יוצאות מן הכלל. הן כוללות רכיבים חיוניים עבור הבריאות שלנו, משביעות ולא מביאות להאצת פעילות המעיים ומערכת העיכול. זאת ועוד, הבננות עשירות בסיבים מסיסים בשם פקטין אשר משפרים את האופן בו הנוזלים נספגים במעיים ובכך מקטינים את הסיכויים להתייבשות. ניתן בהמשך לכך לצרוך תפוחי עץ, אם כי מומלץ שהם יהיו מקולפים או מרוסקים.

במקרה של ירקות, המומלצים ביותר יהיו ירקות כתומים (גזר, דלעת וכו') בצורה המקולפת והמבושלת שלהם.

מה לא אוכלים?

מן העבר השני של המשוואה יש הרבה מאד מזונות שמומלץ מאד להימנע מהם במהלך שלשולים, מכיוון שבכוחם השלילי להחמיר את המצב. ההמלצה הראשונה היא להקטין עד למינימום האפשרי את הצריכה של מזונות עתירי שומן או מאזנים מתובלים יתר על המידה, שלמערכת העיכול יהיה קושי להתמודד איתם במצב הזה.

רצוי להפחית את את צריכת מוצרי החלב למיניהם, וכמובן שגם ממתקים או חטיפים הכוללים חלב (אפילו בכמות שנראית לכם קטנה). תקופה של שלשולים היא ממש לא המועד לאכול מאכלים נאים, שצריכים להיות מוחלפים במאכלים המבושלים.

בימים שאחרי השלשולים רצוי להימנע ממאכלים או ממשקאות עתירי קופאין, כשגם המשקאות האלכוהוליים צריכים לצאת מתפריט השתייה שלנו עד יעבור זעם. כשמבקרים במסעדה או במקום בילוי אחר, מומלץ להזמין רק משקאות הנמצאים באריזה המקורית שלהם (בקבוק סגור, פחית וכן הלאה).

בכל מקרה מומלץ להיות חשדניים לגבי המזון שאתם מכניסים לגוף שלכם, בעיקר בתקופה זו. הקפידו לאכול רק מזון ששהה במקרר והימנעו ממזונות שאתם לא יודעים כמה זמן הם היו בחוץ.

חשיבותה של שתייה

אחת הסכנות העיקריות של שלשולים היא כאמור התייבשות כתוצאה מהנוזלים הרבים שעוזבים את הגוף בתוך שלשול. כדי למנוע את זה חייבים לשתות מים בכמות מספקת וגבוהה מהמקובל, אפילו אם לא מרגישים צמאים. אם במצב רגיל מומלץ לשתות 8-10 כוסות מים ביום, במקרה של שלשולים הכמות צריכה להיות גבוהה יותר – בעיקר במקרה של אוכלוסיות רגישות דוגמת נשים בהריון או אנשים מבוגרים. סכנה מוחשית מאד חלה על תינוקות, אותם יש להניק בתדירות גבוהה כאשר האם עצמה שותה הרבה מים.

יש שימליצו על משקאות אחרות התורמים לגוף, לדוגמא שמן או מיץ רימונים. מיץ תפוחים הוא מומלץ בעיקר כאשר מקפידים שלא יהיו בתוכו חתיכות פרי. המלצה נוספת היא להתחיל את התזונה ממאכלים שנחשבים לנוזליים במידה זו או אחרת, דוגמת מרקים.

אתר זה הוקם במטרה להעניק לגולשים ידע ותוכן איכותי בכל הנוגע לשלשול.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן