שלשולים וכאבי ראש

שלשולים וכאב ראשכאבי ראש נחשבים לתלונה הרפואית הנפוצה ביותר שיש, כאשר כל אדם צפוי לסבול מכאבים לא פשוטים כאלה מדי פעם (אפילו בתדירות גבוהה). מצב אחר שנחשב לשכיח מעט יותר – אבל עדיין מאפיין רבים באוכלוסיה – הוא שלשולים. במאמר הנוכחי ננסה להכריע עבורכם בשאלה שרבים מכם בוודאי שואלים, והיא האם יש קשר בין שלשולים לבין כאבי ראש. סביר להניח שכל אדם יכול להיזכר לפחות במספר מקרים שהוא סבל משני הדברים האלה במקביל. כפי שתראו מיד, התשובה לשאלה הזו היא די מורכבת.

האם כאבי ראש גורמים לשלשולים? ולהיפך?

כאבי ראש ושלשולים מתייחסים למערכות שונות לחלוטין בגוף, ולכן הקשר ביניהם לא נוטה להיות ישיר. במילים אחרות: במצבים רגילים יחסית כאבי ראש אינם אמורים להביא לשלשולים בצורה ישירה, וגם לא ההיפך. אלא שהבריאות שלנו מאופיינת בפער גדול הקיים בין הרצוי לבין המצוי, ובלא מעט משתנים מתערבים שנכנסים למשוואה ומסבכים אותה.

שלשולים חריפים מעמידים סכנה מוחשית להתייבשות, לה תסמינים שונים ולא פשוטים: השתן הופך לכהה, דפיקות הלב נעשות מהירות יותר, מרגישים יובש בעור או בפה וגם כאבי הראש עלולים להופיע. במילים אחרות, אם השלשול החריף מביא בין היתר לכאבי ראש, ייתכן שהסיבה נובעת מהתביישות שנגרמת כתוצאה מאותו שלשול.

בין הסימפטומים האלה ניתן למצוא קשרים נוספים. חלק מהקשרים האלה נובעים מכך שהם נפוצים כל כך, עד שהרבה מאד מצבים רפואיים מביאים לשניהם, לצד סימפטומים לא נעימים אחרים. לא קשה למצוא דוגמאות שמבהירות את הנקודה הזו. אם תתבוננו ברשימת התסמינים של מחלה ויראלית שאינה ספציפית, תגלו כמעט תמיד שהן כאבי הראש והן השלשולים מקבלים מקום של כבוד מפוקפק ברשימת התסמינים האפשריים.

דוגמא נוספת היא וירוסים במעיים, שמאופיינים בשלשולים בדרגת שעלולה להיות חמורה (סכנת ההתייבשות הופכת למוחשית מאד בתנאים האלה) לצד תסמינים דוגמת חום, כאבי שרירים, עייפות, בחילות, הקאות וכאבי ראש. חשוב תמיד לשים לב מהם התסמינים הספציפיים שחשים בהם, מכיוון שחלק משמעותי באבחון עשוי להיות תלוי בהם.

עוד משהו שצריך לזכור הוא ששני המצבים האלה עשויים להיות קשורים למצב הנפשי. מצב נפשי לקוי, למשל לחצים או חרדות, מביא בהרבה מקרים לכאבי ראש. מכיוון שיש קשר הדוק בין המוח לבין מערכת העיכול – המוח הורמונים למערכת זו – המצב הנפשי הלקוי עלול להביא גם לשיבוש פעילות מערכת העיכול ולתסמינים דוגמת שלשולים או עצירות. אם המצב הנפשי יחזור להיות במיטבו (ובהרבה מקרים חייבים לקבל טיפול פסיכולוגי או תרופתי לצורך זה), יכול להיות שכל אחד מהתסמינים האלה ייעלם בהדרגה.

אז מה עושים?

כאבי ראש ושלשולים עלולים להיראות כמו סוף העולם, אבל בדרך כלל הם יחלפו מעצמם כעבור מספר שעות או ימים. ניתן בשלב הזה לבצע מספר פעולות די פשוטות כדי להקל על התסמינים, החל מנטילת תרופות ייעודיות (תרופות ללא מרשם במצבים הפשוטים ותרופות מרשם במצבים המורכבים יותר), דרך שינוי הרגלי התזונה ועד לטיפולים מקשת הרפואה המשלימה. בכוחם של טיפולים אלה ואחרים להקל על כל אחד מהתסמינים האלה עד שיעבור זעם, והבריאות תחזור למצב תקין פחות או יותר.

בכל מקרה, המלצה מועילה מאד תהיה לא לקחת סיכונים כאשר כל אחד מהמצבים האלה הוא חריף או כשחוזר על עצמו בתדירות גבוהה יחסית: ייתכן מאד שהתסמינים האלה מעידים על כך שמתחת לפני השטח מתרחש בגוף משהו שמחייב אבחון וטיפול. בכל מקרה צריך להיות זהירים, להקפיד על מנוחה ולשמור על אורח חיים רגוע יחסית, לא משנה עד כמה המצב הבריאותי של הגוף פוגע בתחושה האישית שלנו.

אתר זה הוקם במטרה להעניק לגולשים ידע ותוכן איכותי בכל הנוגע לשלשול.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן