טיפול תרופתי כגורם לשלשולים

טיפול תרופתי (גורמים)אל שלשולים אנחנו מתייחסים כיום בתור תסמין ולא מחלה, שאנחנו יודעים לזהות אותו: מצב שבו יש הפרשה עודפת של נוזלים דרך פי הטבעת, כך שהצואה היוצאת תהיה נוזלית ותדירות היציאות לרוב גבוהה.

כל אדם צפוי לסבול משלשולים מדי פעם, מה שלא מפתיע על רקע הגורמים הפוטנציאליים הרבים שיש לבעיה ומגוון החיידקים הרחב שאורב בכל פינה.

בהרבה מאד מקרים השלשולים הוא כתוצאה ממחלות. יכול להיות לזה ביטוי ישיר, והוא שהשלשול יהיה אחד מתופעות הלוואי של מחלות נפוצות ומגוונות (ולא רק למערכת העיכול ולמעיים).

במאמר הנוכחי נציג עבורכם קשר עקיף יותר, אבל כזה שאתם מחלות הקשורות חייבים להיות מודעים אליו – והוא שתרופות מסוימות שאנחנו נוטלים כדי להתמודד עם מחלות נפוצות הן שמביאות לשלשולים, בצורה ישירה או עקיפה. ממה זה נובע? ומה אפשר לעשות?

על הקשר שבין תרופות לשלשולים

לכל תרופה יש חוקים משלה מבחינת ההשפעה שלה על הגוף, שגם משתנה אצל כל אדם. עם זאת יש לציין כבר בנקודת ההתחלה שחלק מהתרופות הנפוצות ביותר שאנחנו משתמשים בהן, כולל תרופות אנטיביוטיות, מגדילות את הסיכוי שנסבול משלשולים – לפעמים בצורה דרסטית.

כדי להבין מדוע הדבר מתרחש צריך לשאול מה בדיוק התרופה עושה לגוף האדם כדי לבצע את מה שהיא מבצעת. רוב התרופות לא יבצעו מן הסתם אבחנה בין החיידקים שהן מחסלות, כך שלצד  החיידקים ה"רעים"" עלולה להיות פגיעה גם בחיידקים ה"טובים". מכיוון שאחד התפקידים של חיידקים אלה היא להביא לכך שהמעיים ומערכת העיכול שלנו יהיו מזוהמים, ברור מדוע הסיכויים לשלשולים גדלים. מיותר אולי לציין שהתרופות בעלות ההשפעה המאסיבית ביותר על הגוף מעלות את הסיכוי לשלשולים, כשבין היתר מדובר כאן על תרופות להפחתת לחץ הדם וגם תרופות כימותרפיות.

נקודת השקה אחרת בין תרופות לבין שלשולים קשורה לאופן בו הגוף מגיב לתרופות, כולל כמובן לשינויים בהן. כאשר מחליפים טיפול תרופתי שהגוף "התרגל" אליו, או משנים את המינון של טיפול קיים, הגוף עשוי להגיב בדרכים שונות לשינוי שנכפה עליו. בצד השלילי אחת הדרכים האלה היא שלשולים. יכול להיות שהשלשולים יהיו נקודתיים, אבל מנגד שמדובר בבעיה שמתפתחת ושמצריכה אבחון וטיפול.

אז מה עושים?

תדירות השלשולים וחומרתם, כמו גם מאפייני הבעיה שמתמודדים איתה, מאפשרים להבין את המשך ההתמודדות עם המצב. יש מקרים בהם הרופא יהיה מודע לסכנה האפשרית לשלשולים, ויתייחס אליה בבחינת "הרע במיעוטו". במילים אחרות: הוא יהיה מודע לתופעת הלוואי, אבל עדיין התמונה הכללית תהיה שהתרופה מסייעת לגוף להתמודד עם בעיה מסוימת. לכן ייתכן שעם כל חוסר הנוחות הכרוך בכך מבחינת המטופל, כן יוחלט להמשיך עם הטיפול התרופתי.

במקרים אחרים המצב עשוי להיות שונה. אם מדובר בבעיה שניתן למצוא לה תרופות יעילות לא פחות אבל משלשלות פחות, יכול להיות שהרופא ימליץ על מציאת אלטרנטיבה. כך גם במקרה בו השלשולים הם בתדירות או בדרגת עוצמה חמורים.

שלשולים מהסוג הזה כוללים בתוכם פוטנציאל לפגיעה בגוף, למשל סכנת ההתייבשות שהופכת למוחשית הרבה יותר בתנאים האלה. לכן חשוב להקפיד על שתיית נוזלים בכמות גבוהה – לפחות עשר כוסות ביום – כמות שצריכה לגדול אם אתם סובלים משלשולים, בלי קשר לסיבה שלהם.

כשנוטלים תרופה ששלשולים עלולים להיות אחד מתופעות הלוואי שלה, מומלץ לברר מראש לקראת מה הולכים: מה נחשב לתקין ומה לא? האם יש אלטרנטיבות אחרות? וכן הלאה. במקרה שמרגישים שדבר מה אינו כשורה עם הטיפול התרופתי, כשהשלשולים נמשכים תקופה ארוכה או כוללים סימנים מחשידים, מומלץ לגשת לרופא בהקדם.

אתר זה הוקם במטרה להעניק לגולשים ידע ותוכן איכותי בכל הנוגע לשלשול.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן